لنز واید چیست؟
لنزهای دوربین براساس میدان دید طبیعی چشم تعریف و مقایسه میشوند. میدان دید طبیعی چشم برای دوربین فول فریم ۵۰ میلیمتر و برای دوربین کراپ سنسور ۳۵ میلیمتر است. به این فاصله، فاصلهی نرمال کانونی هم گفته میشود. فاصلهای کمتر یا عریضتر از آن، واید یا عریض درنظر گرفته میشود.
فاصلهی کانونی پیشنهادی مناسب برای عکاسی چشمانداز ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر روی دوربینهای کراپ سنسور و ۱۶ تا ۳۵ میلیمتر برای دوربینهای فولفریم است.
چه زمانی باید از لنز واید استفاده کرد؟
بسیاری از افراد تصور میکنند هدف لنز واید عکاسی از چشماندازهای وسیع و قراردادن حداکثر تعداد سوژه در یک فریم است. درحالیکه این فقط یکی از کاربردهای لنز واید است. قدرت واقعی لنز واید در استفاده از پرسپکتیو برای تأکید بر سوژههای بسیار نزدیک و تأکیدنکردن بر سوژههای دورتر است.
۱. تأکید بر عنصر پیشزمینه
با لنزهای واید میتوانید بیشتر بر عنصر پیشزمینه تأکید کنید؛ بهطوریکه درمقایسهبا عناصر پسزمینه بزرگتر و مهمتر بهنظر برسد. لنز واید راهی برای تغییر اندازهی نسبی سوژهها در یک فریم است. با استفاده از لنز واید اشیای نزدیکتر به لنز بزرگتر بهنظر میرسند و اشیای موجود در پسزمینه بههمان نسبت کوچکتر بهنظر میرسند.
سعی کنید با زاویهی کمی به سوژهی اصلی خود نزدیک شوید. منظور از نزدیک چند سانتیمتر است. پس از نگاهکردن در منظرهیاب دوربین، از زیبایی سوژه شگفتزده میشوید و سوژههایی دورتر را هم کشف خواهید کرد.
۲. از سوژه و محیط آن عکاسی کنید
در عکاسی با لنز واید میتوانید بهاندازهای به سوژه نزدیک شوید که در فریم بزرگ بهنظر برسد و درعینحال، میتوانید عناصر اطراف را هم درنظر بگیرید. با این روش میتوانید تصویری روایی خلق کنید که زمینه را برای سوژهی اصلی فراهم میکند.
۳. قراردادن همهچیز در فوکوس
یکی از کاربردهای دیگر لنز واید توانایی آن برای خلق عمق میدان چشمگیر است. با لنز واید میتوانید هر سوژهای از فاصلهی دوقدمی تا بینهایت را در فوکوس قرار دهید. البته، این مسئله به نوع لنز و گشادگی دیافراگم انتخابی شما هم وابسته است؛ اما قابلیت فوکوس لنزهای واید بیشتر از لنزهای تلهفوتو است. لنزهای تلهفوتو در عمق میدان پایین و محوکردن پسزمینه عملکرد بسیار خوبی دارند. البته، بهسختی میتوانید پسزمینه را با لنز واید محو کنید.
میتوانید از دستگاه فاصلهسنج ابَرکانونی برای قراردادن سوژههای خود در فوکوس استفاده کنید؛ اما بهطورکلی، اگر بر شیئی در فاصلهی نزدیک فوکوس کنید و از گشادگی دیافراگم f/18 استفاده کنید، تمام سوژهها در فوکوس قرار خواهند گرفت.
۴. مراقب انحرافها باشید
ازآنجاکه لنزهای واید سوژههای زیادی را وارد فریم میکنند، باید از نبود انحراف مطمئن شوید. تمام سوژههای خود را هدفمند داخل فریم قرار دهید. ترکیببندی خود را بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ سوژهای در پیشزمینه از دیدهی شما پنهان نمانده باشد. همینطور پسزمینه را بررسی کنید و مطمئن شوید سوژهها بهصورت غیرعمد در فریم قرار نگرفتهاند.
ترکیببندی ایدهآل برای جذابساختن تصویر معمولا باید سوژهی اصلی و عناصر مکمل آن را نمایش دهد. سعی کنید تاحدممکن سادگی ترکیببندی را حفظ کنید. ازآنجاکه میدان دید فریم واید است، سوژههای زیادی در آن قرار میگیرند. باوجوداین، دقت کنید سوژهی اصلی باید واضح باشد.
۵. سطح دوربین را حفظ کنید
لنزهای واید بهدلیل نمایش انحراف و اعوجاج در اطراف لبهی قاب بدنام هستند. در عکاسی واید، هر سوژهای که در لبههای تصویر قرار بگیرد و خطوط مستقیم داشته باشید، بهسمت داخل انحراف خواهد داشت. برای اجتناب یا حداقلسازی اعوجاج، سعی کنید سطح دوربین را با زمین تنظیم کنید و زاویهی آن را بالا یا پایین نبرید.
۶. تنظیم زاویهی دوربین بهسمت بالا
اعوجاج را به مزیت عکس خود میتوانید تبدیل کنید. دراینصورت، میتوانید عمدا از اعوجاج برای تأکید بر سوژه استفاده کنید. برای مثال، با تنظیم زاویهی دوربین بهسمت بالا میتوانید بر آسمان تأکید کنید. در این حالت، ابرها بهسمت مرکز تمایل پیدا میکنند.
۷. تنظیم زاویهی دوربین بهسمت پایین
بهطور مشابه، اگر زاویهی دوربین را بهسمت پایین تنظیم کنید، بر خطوط راهنما در زمینه میتوانید تأکید کنید و پرسپکتیوی جذاب بسازید.
۸. عکاسی در نمای بسته
وقتی در فضای بسته هستید، عکاسی دشوارتر میشود؛ زیرا نمیتوانید بهاندازهی کافی از سوژه دور شوید. در چنین موقعیتی استفاده از لنز واید ضروری است.
۹. مراقب فیلترهای پلارایز باشید
حتما میدانید فیلترهای پلارایز آسمان را تاریکتر نشان میدهند و بر ابرها تأکید میکنند و هنگام عکاسی در زاویهی نود درجه بهسمت خورشید رنگها را اشباع میکنند. اگر در حالتی عکاسی میکنید که نور خورشید دقیقا پشتسر شماست استفاده از این فیلتر تأثیری ندارد.درصورت استفاده از لنز واید، ممکن است فیلتر پولارایز روی بخشی از صحنه تأثیر بگذارید که در زاویهی ۹۰ درجه بهسمت خورشید قرار دارد؛ اما روی بخش دیگر تأثیری نداشته باشید. در این وضعیت، بهتر است از فیلتر پولارایز استفاده نکنید؛ وگرنه آسمانی نابرابر خواهید داشت که یک طرف آن تاریک و سمت دیگر آن روشن است.
۱۰. مدیریت نور نابرابر
هنگام عکاسی از چشمانداز با لنز واید با مقادیر متغیر نور در فریم روبهرو میشوید. اغلب اوقات، آسمان پسزمینه بسیار روشنتر از پیشزمینه است، دراینصورت میتوانید از فیلتر تراکم خنثی یا ND برای تیرهکردن قسمت بالای تصویر و تنظیم نوردهی استفاده کنید. لنزهای واید اغلب اوقات لنز دلخواه عکاسان چشمانداز هستند و با استفاده از این نکات شما هم به این لنزها علاقهمند خواهید شد.
منبع: yphc.ir