برای گرفتن یک عکس جذاب به چیزهای زیادی نیاز دارید. طبیعتا پیش از هر چیز باید شرایط نوری مناسب باشد. همچنین یک سوژهی قدرتمند هم لازم است که بتواند توجه بیننده را به خوبی جلب کند. علاوه بر این باید از تجهیزات عکاسی مناسب هم استفاده کنید. مسلما با دوربین گوشی موبایل نمیتوانید بهترین عکسها را از حیات وحش بگیرید؛ دوربین DSLR یا دوربین بدون آینه همراه با لنز تلهفتو برای گرفتن این نوع عکسها بهتر است. ولی با وجود تمام این ملاحظات، این شیوهی ترکیببندی عکس است که موفقیت آن را تعیین میکند. در حقیقت حتی اگر نور خوب، تجهیزات مناسب و سوژهی قدرتمند هم داشته باشید، بدون ترکیببندی جذاب ممکن است عکس شما رضایتبخش از کار درنیاید. با در نظر گرفتن این موضوع، ما قصد داریم در این مقاله به چهار ترفند سادهی ترکیببندی اشاره کنیم که کمک میکند عکسهای موفقتری شکار کنید.
قاب در قاب
حتی اگر سوژهی قدرتمندی داشته باشید، باز هم میتوانید از تکنیک قاب در قاب برای ایجاد جذابیت بیشتر و قفل کردن نگاه بیننده روی آن استفاده کنید. در تصویر بالا در واقع چندین قاب مختلف را در درون قاب اصلی عکس میبینیم. پیش از هر چیز دیوارهای غار یخی توجه ما را به سمت اسکیبازی جلب میکند که در ورودی غار ایستاده است. در مرحلهی دوم، بخش تیرهی داخل غار همانند قابی بخشهای روشنتر ورودی غار را در بر میگیرد. نتیجهی این تعامل یک ترکیببندی قدرتمند است که از نظر بصری تاثیر زیادی روی مخاطب خواهد گذاشت.
پایین کشیدن سوژه
ایجاد حس عمق یکی از چالشهای عکاسی است. چالش دیگر منتقل کردن حس حجم فضای گستردهای است که در آن عکاسی کردهایم. نشان دادن فضای گسترده با انواع خاصی از لنزها (لنزهای واید) آسانتر است. ولی از نظر ترکیببندی یکی از روشهای موثر برای ثبت کردن حس گستردگی فضا این است که سوژهی اصلی را به یک سوم پایینی کادر بکشانیم. در عکس بالا میبینید که چگونه قرار دادن دوچرخهسوار در نزدیکی لبهی پایینی کادر، باعث شده بخش گستردهای از عکس به نمایش آسمان اختصاص پیدا کند. علاوه بر این کوچکی سوژه در کادر هم کمک میکند حس بهتری از فضایی که در آن قرار دارد پیدا کنیم. به بیان دیگر، این عکس نسبت به زمانی که کادر عکس به صورت بستهتر روی دوچرخهسوار قرار داده شود، بازنمایی بسیار بهتری از حجم فضا را ارایه میکند.
لایهبندی
یکی از دشواریهای عکاسی، تلاش برای ثبت کردن فضای سهبعدی در رسانهای دوبعدی است؛ به گونهای که رسانهی تخت حسی از بعد را القا کند. لایهبندی یکی از ترفندها برای ثبت حس بعد در تصویر است. در تصویر بالا به این دقت کنید که چگونه عناصر مختلفی که در فواصل متفاوت نسبت به دوربین قرار گرفتهاند به تصویر عمق میبخشند. در پیشزمینه بافت علفها را میبینیم که جزئیات ظریفی دارند؛ نردهها کادر عکس را با زاویهای مورب قطع میکنند؛ کمی عقبتر به تپههایی میرسیم که قلهی هر کدام از آنها در فاصلهای متفاوت نسبت به دوربین قرار دارد؛ و در نهایت آسمان بالای همهی آنها قرار گرفته است. نتیجهی این ترکیببندی عکسی است که کمتر به یک تصویر تخت شباهت دارد و بیشتر تبدیل به یک بازنمایی سهبعدی پر از جزئیات از صحنهی عکاسی شده است.
ثبت حرکت در عکاسی
همانطور که ابتدا گفتیم، انتخاب سوژهی قدرتمند یکی از مهمترین عوامل برای ثبت یک عکس خوب است. یکی از روشهایی که میتوانید خیال شما را در مورد قدرتمند بودن سوژه راحت کند این است که آن را در حال حرکت ثبت کنید. برای این کار میتوانید از دو روش استفاده کنید؛ یا از سرعت شاتر کم بهره بگیرید و حرکت سوژه را با محو شدن آن نمایش دهید، یا از سرعت شاتر بالا استفاده کنید و حرکت سوژه را منجمد (فریز) کنید. در مورد مثال ما، قرار گرفتن سوژه در میان زمین و آسمان هنگام پریدن از روی نردهها، به عکس پویایی بیشتری بخشیده است. همچنین به این توجه کنید که چگونه مرد در کادر عکس به سمت چپ کادر کشانده شده است. این موضوع کمک میکند ما بتوانیم تداوم حرکت او را به سمت راست بهتر تجسم کنیم. به بیان دیگر بهتر است هنگام عکاسی از سوژههای متحرک، با در نظر گرفتن فضای منفی (خالی) کافی در برابر او، اجازه دهید حرکت در ذهن مخاطب تداوم داشته باشد.
استفاده از سایهها
سایهها جزو عناصر جذاب ترکیببندی محسوب میشوند؛ چرا که میتوانند به تصویر عمق، بعد و جذابیت بصری اضافه کنند. با نگاه کردن به عکس بالا میتوانید این موضوع را به خوبی درک کنید. زاویهی دید عمودی صحنه را تخت میکند، ولی به لطف سایههای بلند دم غروب هنوز میتوانیم حس عمق صحنه را درک کنیم. علاوه بر این، سایهها با بالا بردن وزن بصری، به قدرتمندتر شدن سوژهها هم کمک کردهاند. اگر سایهها نبودند قدرت سوژهها به شکل قابلتوجهی کمتر میشد. همچنین به خطوط موجود در عکس دقت کنید. استفاده از خطوط مورب، به ایجاد پسزمینهای جذابتر کمک کرده است که نگاه کردن به عکس را لذتبخشتر میکند.
منبع: Photography Talk